
Συμβουλές για μοτοσυκλέτες
Η οδήγηση της μοτοσυκλέτας σας σε καθημερινή βάση έχει γίνει πια μια συνήθεια που δεν σας προκαλεί προβλήματα. Αυτό, μέχρι να πέσει η θερμοκρασία και να φτάσουμε στον χειμώνα. Όταν γίνει αυτό, αντιμετωπίζετε πιο δύσκολες και συχνά απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες που είναι προφανές ότι αυξάνουν τους κινδύνους. Τα ερωτήματα που μένουν είναι τα εξής: Μπορείτε να οδηγήσετε με ασφάλεια μοτοσυκλέτα σε συνθήκες χιονιού; Είναι απαραίτητα τα ελαστικά χιονιού για την οδήγηση μοτοσυκλέτας; Σε αυτό το άρθρο θα σας πούμε όλα όσα πιστεύουμε σχετικά με αυτό το θέμα.
Οδηγώντας μοτοσυκλέτα στο χιόνι
Μετά από μια χιονόπτωση, ο δρόμος γίνεται ολισθηρός. Όταν το χιόνι λιώνει, μετατρέπεται σε νερό και αυτό μπορεί να παγώσει τη νύχτα, όταν η θερμοκρασία θα πέσει ξανά.
Επειδή αυτό είναι ένα τυπικό σενάριο που μπορεί να αντιμετωπίσετε, είναι φυσικό να αναρωτηθείτε αν είναι ασφαλές να οδηγείτε τη μοτοσυκλέτα σας στο χιόνι ή τον πάγο, καθώς και αν τα ελαστικά σας θα προσφέρουν επαρκές κράτημα κατά τις διαδρομές σας.

Δεν είναι απλά μια ερώτηση για την πρόσφυση
Η πρόσφυση είναι, φυσικά, σημαντική. Οι συνθήκες είναι πολύ πιο επικίνδυνες όταν το έδαφος είναι βρεγμένο και κρύο, παρά όταν ο καιρός είναι ζεστός και στεγνός. Για τα αυτοκίνητα, η τοποθέτηση κατάλληλων ελαστικών με καλό κράτημα σε χιονισμένους ή παγωμένους δρόμους είναι σε θέση να εξασφαλίσει ομαλή και ασφαλή οδήγηση.
Σε μια μοτοσυκλέτα, όμως, δεν είναι απλώς θέμα κρατήματος. Η άλλη παράμετρος που πρέπει να συνυπολογίσουμε είναι η ισορροπία. Όταν βασίζεστε μόνο σε δύο τροχούς, μπορεί ανά πάσα στιγμή να χάσετε αυτήν την αναγκαία ισορροπία σε έναν χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο. Ακόμα περισσότερο αν το κράτημα, που είναι μειωμένο λόγω του κρύου, έχει μειωθεί.
Θερμοκρασία ελαστικών
Είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι για κάθε ελαστικό υπάρχει μια ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας. Ιδανική υπό την έννοια ότι σε εκείνη τη θερμοκρασία το ελαστικό θα έχει την καλύτερη δυνατή απόδοση. Για να φτάσει σε εκείνη τη θερμοκρασία, το ελαστικό πρέπει να διανύσει κάποιον αριθμό χιλιομέτρων, που ποικίλει ανάλογα με τον τύπο του ελαστικού. Στο χειμερινό όμως περιβάλλον, όπου το καουτσούκ σκληραίνει με το κρύο και γίνεται λιγότερο αποτελεσματικό όσον αφορά το κράτημα, είναι τουλάχιστον δύσκολο αν όχι αδύνατο να επιτευχθεί και να διατηρηθεί εκείνη η θερμοκρασία.
Στους αγώνες, χρησιμοποιούνται ειδικές ηλεκτρικές «κουβέρτες» που προθερμαίνουν τα ελαστικά πριν αρχίσει ο αγώνας, ώστε να βρίσκονται ήδη στην ιδανική τους θερμοκρασία κατά την εκκίνηση. Στη συνέχεια, η θερμοκρασία των ελαστικών δεν πέφτει λόγω της ταχύτητας οδήγησης κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Ακόμα, όμως, κι αν αυτός ο εξοπλισμός ήταν διαθέσιμος για χρήση εκτός πίστας, τα ελαστικά σας θα έχαναν γρήγορα τη θερμοκρασία τους σε συνθήκες κρύου, επειδή η οδήγησή σας και η ταχύτητα θα διαφέρουν από τις αντίστοιχες παραμέτρους υπό τις οποίες λειτουργούν συνήθως.

Επομένως, τι λέμε για τα ελαστικά χιονιού για μοτοσικλέτες;
Η Michelin σχεδιάζει και κατασκευάζει χειμερινά ελαστικά για τετράτροχα οχήματα, για τις δύσκολες οδηγικές συνθήκες του χειμώνα και τις χαμηλές θερμοκρασίες. Αυτό το κάνουμε επειδή όλες οι δοκιμές μας έχουν επιβεβαιώσει την απόδοσή τους ακόμα και στις πιο δύσκολες χειμερινές συνθήκες.
Ίσως, λοιπόν, θα ήταν λογικό να υποθέσει κανείς ότι θα κάναμε το ίδιο για τις μοτοσικλέτες. Ότι θα σχεδιάζαμε και θα κατασκευάζαμε ελαστικά χιονιού για μοτοσικλέτες, όπως ακριβώς για τετράτροχα οχήματα. Αλλά δεν το κάνουμε. Γιατί όχι;
Επειδή είμαστε αφοσιωμένοι στο να κατασκευάζουμε ποιοτικά ελαστικά που προσφέρουν βέλτιστες επιδόσεις για την ασφάλειά σας πάνω απ' όλα. Και, όπως είδαμε παραπάνω, η οδήγηση μοτοσυκλέτας σε χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο δημιουργεί σημαντικά ζητήματα ασφάλειας, τα οποία πιστεύουμε ότι δεν μπορούν να λυθούν με ελαστικά χιονιού για μοτοσικλέτες.

Τι μπορείτε να κάνετε αν είναι πραγματικά ανάγκη να οδηγήσετε τη μοτοσυκλέτα σας στο χιόνι;
Όπως έχετε καταλάβει, συνιστούμε να αποφεύγετε να οδηγείτε μοτοσυκλέτα σε συνθήκες χιονιού. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, όταν χιονίζει, όταν υπάρχει παγετός τη νύχτα, σκεφτείτε πρώτα την ασφάλειά σας και επιλέξτε κάποιο άλλο μέσο μετακίνησης και όχι τη μοτοσυκλέτα σας.
Ωστόσο, σε περίπτωση που αναγκαστείτε να οδηγήσετε τη μοτοσυκλέτα σας σε τέτοιες συνθήκες, έχουμε μερικές συμβουλές που μπορεί να σας βοηθήσουν να μειώσετε τους κινδύνους:
1 - Προφυλάξεις πριν ξεκινήσετε
- Πίεση: Βεβαιωθείτε ότι τα ελαστικά σας είναι φουσκωμένα στην πίεση που προτείνει ο κατασκευαστής.
- Θυμηθείτε να καθαρίζετε τα φώτα και τα ανακλαστικά σας, ώστε να μπορούν οι άλλοι οδηγοί να σας βλέπουν καθαρά.
- Αν είναι εφικτό, φορέστε ρουχισμό που είναι εύκολα ορατός από απόσταση.
2 - Στον δρόμο
Ξεκινήστε αργά, κατά προτίμηση με δευτέρα για να αποφύγετε το σπινάρισμα του πίσω τροχού.
Οδηγήστε πολύ ομαλά.
Κρατάτε επαρκή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα.
Φρενάρισμα: δώστε προτεραιότητα στην επιβράδυνση μέσω του κινητήρα. Όταν χρησιμοποιείτε τα φρένα, να φρενάρετε απαλά, συνδυάζοντας το εμπρός και το πίσω φρένο ώστε να αποφύγετε να μπλοκάρει ο εμπρός τροχός.
Στροφές: μείνετε κοντά στη μεσαία γραμμή για να αποφύγετε τον κίνδυνο που κρύβει ο πάγος που συνήθως σχηματίζεται στις άκρες του δρόμου. Αποφύγετε να γέρνετε πολύ, ώστε τα ελαστικά να πατάνε όσο το δυνατόν περισσότερο στο πέλμα.
Βάθος χιονιού: αν υπάρχει παχύ στρώμα χιονιού στον δρόμο, προσπαθήστε να οδηγείτε στα ίχνη των ελαστικών των αυτοκινήτων για να μην κολλήσετε.
Αποφύγετε τα καπάκια των φρεατίων που μπορεί να συναντήσετε και μπορεί να είναι ολισθηρά.
Και, πάνω απ' όλα, μην βιάζεστε. Το πιο σημαντικό είναι να φτάσετε με ασφάλεια!